Tuesday 30 July 2013

PREVIEW PART 2

PREVIEW P2

Minggu aku balik rumah untuk cuti semester tu sama dengan minggu ibu dan abah balik dari umrah.
memang penuh la rumah sebab semua balik sambut kepulangan ibu abah.

petang tu, lepas angkat baju dari ampaian,terus aku bawa ke bilik aku untuk dilipat.

tiba-tiba pintu dikuak.
kak ngah masuk sambil tersenyum.
"acik cuti sem sampai bila? seminggu ea?" kak ngah duduk dibirai katilku.

"aah,tapi ni dapat lame sikit lah sebab minggu ni lecturer ramai takde,tu yang balik awal,kak ngah amik cuti brape hari ni?"

"sampai ahad ni je lah, mane nak dapat nye cuti lelama acik oi. eh acik, kak ngah nak tanya sikit ni,boleh tak?"

kak ngah renung dalam mataku.seakan meminta aku beri perhatian sepenuhnya.

"esh kak ngah ni wat cuak je lah, haa kenapa?"

heh. aku dah mula berdebar. apa pulak kak ngah ni tetiba je ni.

"tak,kak ngah nak tanya,kamu masih kawan dgn dia lagi ke? ape namenye budak tu,Muaz?"

Nah! aku dah agak. soalan kak ngah mesti pasal Muaz.

"em nape kak?" aku bagi soalan balik pada kak ngah, bimbang terlebih yakin kalau mengiyakan.

"em camni,kalau kak ngah bagitahu ni,kamu jangan cakap ape2 kat ibu pulak tau. tak de lah, aritu kak ngah ade sembang dengan ibu pasal hajat2 ape yang ibu mintak kat sane aritu. ibu cakap kat kak ngah, ibu mintak Allah putuskan hubungan kamu dengan Muaz, kak ngah kesian kat kamu sebenarnye,ye lah kamu dah kenal dia lama kan. pasal ibu dah doa tu Allah saje lah yang boleh tentukan, sekarang ni kak ngah cuma nak tolong kamu,kalau kamu betul berkenan kat dia dan dia pun serius nak kat kamu,kamu cakap kat dia,jumpa kak ngan dan abang ngah dulu.boleh?"

sayu kak ngah memandangku, dalam hatiku tak siapa yang tahu. bagaikan di remuk,di keronyok, Allah. hanya itu yang mampu ku ucapkan. sakitnya,pedihnya,tak siapa yang tahu, air mata ni hanya ku tahan2 agar tak mengalir depan kak ngah.

aku meneruskan lipatan kain, nak melarikan pandangan mataku dari kak ngah sebenarnya..

"nanti acik cakap kat dia." aku membalas sepatah.

ya. itu saja yang mampu. kalau patah seterusnya ku sambung, jadi drama lah kat sini.

kak ngah bingkas bangun, terasa kelainan pada diriku mungkin.

"kak ngah keluar dulu ya,nak buat susu kat Zara.apa-apa nanti bagitau je kak ngah."

aku mengangguk. lemah. tak pandang langsung pada kak ngah.

ah! tumpah juga air mata ni.

ibu... aku merintih sendiri...

sampai hati ibu..masa lisa tanya ibu doa apa pada lisa,ibu cuma jawab ibu doa lisa dapat jodoh yang soleh,tapi lisa tak sangka ibu doakan lisa putus dengan Muaz..
ibu..Muaz tu baik bu.. ibu belum jumpa dia lagi, ibu tak tahu..

semakin deras air mataku mengalir,membasahi pipi.

aku merintih sendiri..

No comments:

Post a Comment